Bel: 088 - 088 3456

Hoe werkt het

Om een StudentCar te huren moet je je eerst eenmalig registreren. Dat kan door op de blauwe Inloggen / Registreren button te klikken rechts bovenin op deze site. Daarnaast zul je de StudentCar app moeten downloaden op je smartphone. De app is geschikt voor elk type smartphone Android en Apple. Het is ook mogelijk om je via de app te registreren.

Registreren

StudentCar hoe werkt het 1

1 Download de StudentCar app op je mobiel.

StudentCar hoe werkt het 2

2 Om van StudentCar gebruik te maken, dien je jezelf bij ons te registreren. Dit kan via de app of de website. Voor je registratie hebben wij de volgende gegevens nodig:

  • Kopie rijbewijs (voor- en achterkant)
  • Kopie paspoort/identiteitsbewijs (voor- en achterkant)
  • Kopie bankafschrift waarop je naam en IBAN nummer staan vermeld (saldo hoeft niet vermeld te worden)

Je mag ook een schermafbeelding van je bankrekening op internet maken zo lang hier maar je naam en IBAN nummer op vermeld staan. Je kan deze vervolgens uploaden via onze app of website.

StudentCar hoe werkt het 3

3 Na je registratie willen wij je koppelen aan ons betaalsysteem bunq middels een betaalverzoek van €0,01. Na de acceptatie van dit verzoek dien je eenmalig €25,- inschrijfkosten te betalen. Om gebruik te maken van onze auto’s, moet er ook een borgsom van minimaal €100,- staan op je account. Na afloop van de rit is je borgsom direct weer opvraagbaar. Indien je vaker auto’s wilt huren, dient de borg weer aangevuld te worden tot het minimum bedrag.

Reserveren & rijden

1 Gebruik de app voor het maken van een reservering. Login met je e-mailadres en wachtwoord. Druk vervolgens op de button Nieuwe reservering om een reservering te maken voor een auto.

2 Stel de gewenste datum en tijdstip in voor wanneer je een auto wilt huren. Druk vervolgens op de Zoek voertuigen button. De app laat nu aan de hand van je Huidige locatie alle auto’s zien die je kunt huren. Wanneer je op de Huidige locatie drukt, kan je hier ook een gewenst adres opgeven vanaf waar je de beschikbaarheid van auto’s wilt zien. De app gaat dan zoeken naar de dichtstbijzijnde auto’s aan de hand van het opgegeven adres.

3 Selecteer een gewenste auto. De beschikbare auto’s worden met rode markers weergegeven en in sommige gevallen met blauwe markers met een nummer er in. De blauwe markers houden in dat er meerdere auto’s dicht bij elkaar staan waaruit je kunt kiezen. Zodra je een auto geselecteerd hebt, kan je deze reserveren met Reserveer dit voertuig button. Wanneer je een auto hebt gereserveerd, ontvang je hierover een reserveringsbevestigingsmail. In deze mail staat allerlei belangrijke informatie met betrekking tot je reservering. Bewaar deze dus goed! Al onze auto’s hebben speciaal gereserveerde parkeerplaatsen die met een bord worden aangegeven.

4 Zodra je op het tijdstip van de reservering bij de auto aankomt, kan je deze openen met de app. Gebruik hiervoor de Deuren openen button. Mocht je de auto niet kunnen vinden, kan je jezelf ook eenvoudig naar de auto laten navigeren met behulp van de app. Gebruik hiervoor de Navigeer naar voertuig button. Wanneer je op de Deuren openen button hebt gedrukt, duurt het ongeveer 45 seconden totdat de deuren worden ontgrendeld. Zodra de deuren van de auto ontgrendeld zijn kan je instappen. Druk vervolgens op de Verder button om door te gaan met je reservering.

5 Voertuiginspectie, in deze stap check je of de auto over genoeg brandstof beschikt, of deze van binnen en buiten schoon is en of deze (nieuwe) schades heeft. Onze auto’s dienen altijd met minimaal een halfvolle tank brandstof (Euro 95) achter gelaten te worden (zie ook Tanken). Zie je schades aan de auto (zowel binnen- als buitenkant), meldt deze dan met de + Nieuwe schade melden button. Vervolgens kan je via de app foto’s maken van de schades en deze opslaan. Wij krijgen de foto’s vervolgens automatisch binnen zodat wij actie kunnen ondernemen.

6 Trek de sleutel met zwartwitte keyfob uit de terminal. De terminal bevindt zich in het dashboardkastje van de auto. Wij hebben twee typen terminals: vast of met snoer. Bij de terminals met snoer moet je eerst een pincode invoeren voordat je de sleutel uit de terminal haalt. De pincode voor de sleutel kan je vinden in de reserveringsbevestigingsmail die je bij aanvang van de reservering hebt ontvangen. Bij de vaste terminals hoef je geen pincode te gebruiken en kan je direct de sleutel uit de terminal halen.

7 Je kan gaan rijden! Tijdens de rit kan je de auto openen en vergrendelen met de afstandsbediening op de sleutel. Indien je moet tanken, kan dit met de bij de auto behorende tankpas (zie Tanken). de tankpas kan je vinden in dezelfde terminal als waar de autosleutel vandaan komt. LET OP Bij StudentCar hanteren wij de regel dat je auto’s met minimaal een halfvolle tank brandstof achter laat!

8 Tussentijds kan je je rit verlengen. Gebruik hiervoor de Verlengen button in de app. Lukt het verlengen van de rit niet via de app, dan betekent dit dat er een volgende huurder is die dezelfde auto na jouw reservering heeft gehuurd. Mocht dit het geval zijn, neem dan zsm telefonisch contact op met onze helpdesk 088 – 088 3456. LET OP Indien je je reservering niet op tijd verlengt, ontvang je hierover automatisch van ons een boete doordat hierdoor andere klanten mogelijk in de problemen komen. Plan je ritten daardoor niet te krap in!

9 Parkeer de auto na afloop van de rit weer terug op zijn vaste parkeerplek. Zoals eerder aangegeven beschikken al onze auto’s over vaste gereserveerde parkeerplekken die met een bord worden aangegeven. Staat er een ander voertuig op onze parkeerplek geparkeerd, noteer dan het merk, type, kleur en kenteken en geef deze aub aan ons door. Wij kunnen dan de foutparkeerder laten wegslepen. Parkeer vervolgens de auto zo dichtbij mogelijk bij zijn vaste parkeerplek.

10 Haal de sleutel uit het contact en plaats deze met de zwartwitte keyfob weer terug in de terminal in het dashboardkastje.

11 Stap de auto uit en vergeet niet je bezittingen mee te nemen! Zodra je buiten de auto bent, kan je de reservering afronden door in de app op de Beëindig reservering button te drukken. Na ca 45 seconden worden de deuren van de auto weer vergrendeld. Nadat de deuren op slot zijn gegaan druk je op de Verder button om de reservering definitief af te sluiten. Let goed op dat je geen bezittingen achter laat in de auto! Wanneer de deuren eenmaal zijn vergrendeld, gaan deze niet meer open en zul je een nieuwe reservering moeten maken of telefonisch contact opnemen met onze helpdesk. Zij kunnen de auto nog voor je openen en sluiten. Hier zitten wel kosten aan verbonden!

12 Aan het einde van de rit ontvang je een factuur voor de verbruikte brandstof, de verreden kilometers en de tijd die je hebt gereserveerd. De factuur ontvang je per e-mail met daarin ook een betaalverzoek van ons betaalsysteem bunq. Je kan het betaalverzoek betalen per iDeal.

13 Mocht je weer een nieuwe reservering willen maken, druk dan in de app opnieuw op de button Nieuwe reservering.

Tanken

1 Wanneer de benzinetank voor meer dan de helft leeg is, verzoeken wij je graag om deze weer te vullen. Bij StudentCar hebben wij de regel dat je de auto altijd achter laat met minimaal een halfvolle tank! Op deze manier kan de volgende klant ook weer met voldoende brandstof op pad.

2 Rij naar elk willekeurig benzinestation in Nederland en tank de auto vol met Euro 95 benzine. De tankopening van de auto zit aan de bijrijderszijde.

3 Alle auto’s van StudentCar zijn voorzien van een MTC-tankpas. Deze tankpas bevind zich in dezelfde terminal als waar de sleutel van de auto zich bevindt. De terminal bevindt zich altijd in het dashboardkastje van de auto. Haal de tankpas uit de terminal.

4 Wij hebben twee typen terminals: vast of met een snoer. Heeft de auto een vaste terminal, dan kan je de pincode van de tankpas vinden in de reserveringsbevestigingsmail. Bij auto’s met een terminal met snoer krijg je de pincode van de tankpas te zien in de display van de terminal zodra je de tankpas er uit haalt. Onthoud deze pincode goed! Wordt de pincode niet (meer) vertoond in de display, volg dan de volgende stappen:

  1. Doe de tankpas terug in de daarvoor bedoelde opening van de terminal
  2. Doe de autosleutel in het contact en maak contact (de motor hoeft hierbij niet perse gestart te worden)
  3. Draai de autosleutel weer terug en haal hem uit het contact
  4. Haal de tankpas weer uit de terminal. De pincode zou nu opnieuw moeten verschijnen in de display

5 Onthoud of noteer de kilometerstand van de auto. Naast de pincode van de tankpas is deze noodzakelijk om te kunnen afrekenen.

6 Ga nadat je getankt hebt naar de kassa en betaal met de MTC-tankpas. Haal de pas door de sleuf. Vul bij kilometerstand, de juiste kilometerstand in en bij pincode de pincode van de tankpas. Belangrijk om te weten: Het maakt niet uit hoeveel benzine je in de auto doet. Je betaalt uiteindelijk slechts voor de brandstof die je zelf hebt verbruikt met je rit!

Bij een onbemand tankstation dien je vooraf aan het tanken de pas door de sleuf van de betaalautomaat te halen! Volg vervolgens de stappen op het scherm. Vaak komen deze overeen met de stappen die je bij een normaal tankstation uit zou moeten voeren.

7 Stap nadat je hebt afgerekend weer in de auto en plaats de MTC-tankpas terug in de daarvoor bestemde opening in de terminal.

8 Start de auto met de sleutel en vervolg je rit.

Klik hier voor de volledige handleiding.

Een StudentCar huren gaat makkelijker dan het lenen van een boek bij de bibliotheek! Schrijf je nu in en ontdek zelf het gemak dat vier wielen en een dak boven je hoofd kan geven!

Spelregels StudentCar

  • Registratiekosten zijn éénmalig € 25,00 per bestuurder.
  • Wij vragen een borg van (minimaal) € 100,00. Deze borg moet op je account staan voor het maken van een reservering. Na betaling van de factuur voor je rit is de borg direct weer opvraagbaar en wordt deze terug gestort op je rekening. Indien je weer een nieuwe reservering wilt maken, moet de volledige borgsom weer op je account staan. je kan de borg ook op je account laten staan zodat je altijd auto’s kunt reserveren.
  • StudentCars zijn deelauto’s. Houd hierdoor rekening met je mede gebruikers:
    • Roken is niet toegestaan in onze auto’s
    • Laat de auto netjes achter
    • Laat de auto’s achter met minimaal een halfvolle tank brandstof
    • Het vervoeren van huisdieren is niet toegestaan
    • Meld (nieuwe) schades en mechanische problemen aan de auto’s bij onze helpdesk. Je hebt geen eigen risico en op deze manier kunnen wij de problemen verhelpen
  • Een StudentCar beschikt over een vaste gereserveerde parkeerplek die gemarkeerd is met een bord. Zodra je ziet dat er een ander voertuig op onze parkeerplek staat geparkeerd meld dit dan aub bij onze helpdesk zodat wij actie kunnen ondernemen.